Land of the Rising Sun

28 oktober 2016 - Tokyo, Japan

Het heeft even geduurd sinds we wat geupload hebben, sorry! Omdat reizen hier ineens een stuk makkelijker ging dan in China waren we drukker met van alles doen en hadden we minder rust. Maar wat hebben we vervolgens ook een boel gezien!

Onze reis begon in Osaka, waar we echt even moesten wennen aan weer een nieuw land. Weer een nieuwe taal, weer een nieuwe manier van doen, weer nieuwe regels en vooral weer nieuw eten: zee-eten... En daar houden wij helaas niet zo van dus dat was nog de grootste uitdaging!

Toen we de boel een klein beetje ontdekt hadden raceden we door naar Hiroshima, met behulp van een van de snelste treinen van de wereld (de Shinkansen). Een nadeel: Zit je net lekker te genieten van de treinrit, is die alweer voorbij!

Als Nederlander zijn wij bekend met oorlogsmonumenten en plekken waar zich de meest verschrikkelijke dingen hebben afgespeeld. Maar heel erg veel krijgen wij toch niet mee vanuit school over De Oorlog aan de andere kant van de oceaan. We weten van de atoombommen, maar wat was er nou vervolgens gebeurd met de stad en de mensen na die verschrikkelijke aanval? Het gevoel dat wij kregen in Hiroshima was naar. Overal sta je stil bij de verschrikkingen die daar zijn gebeurd. In het museum werden films getoond waarin je het vallen van de bom ziet, er lag een replica van de gigantische bom en er lagen kleren die kinderen aanhadden toen ze overvallen werden door de hitte, er lag zelfs een stukje huid... Weggesmolten van het lichaam waar het aan vast hoorde te zitten. In het verwoeste landschap wat er over was na het vallen van de bom hebben mensen destijds aan de hand van `nucleaire schaduwen` bepaald waar de bom daadwerkelijk tot ontploffing was gebracht. Ergens in een normaal straatje in Hiroshima kun je deze exacte locatie bezoeken waar destijds, ongeveer 600 meter boven de grond de A-Bomb ontplofte. Je wordt er stil van als je op deze plek naar boven kijkt, indrukwekkend... Het was een bijzondere plek om heen te gaan, en we zijn blij om deze kant van De Oorlog beter te begrijpen nu.

Na deze beladen dagen begonnen we aan onze `pelgrimage`. Van tempel naar tempel, via de ene naar de andere Tori, Buddhapunten scoren. Dat klinkt wat gek, maar dat is precies wat buddhisten over de hele wereld doen. En we hebben er een boel gescoord! Zeker toen we in Kyoto aankwamen werden we overladen met traditie, zenbuddhisme en geschiedenis. De Japanners zelf gaan hier ook graag naartoe tijdens hun vakantie, om zelf meer te weten te komen over hun eigen rijke geschiedenis en cultuur. Kyoto wordt ook wel het Rome van Azie genoemd, en  is misschien wel de mooiste stad van Japan in onze beleving.

Na al die man-made wonderen was het tijd voor een beetje natuur, dus op naar Mt. Fuji! Het hoogste punt van Japan was al vanuit de trein zichtbaar, en wauw wat is zij indrukwekkend! Uiteindelijk zijn we tot net iets meer dan 2600m hoogte gekomen, wat helaas dus nog steeds lang niet bij de top is, maar damn wat had je daar al een uitzicht! We waren letterlijk in de wolken, en kwamen zelfs boven de wolken uit. Op een bepaald moment hadden we zelfs de hoogte bereikt waarop we letterlijk over de andere bergen heen konden kijken. Het was een wonderlijke ervaring!

Via Matsumoto castle (een van de oudste nog bestaande kastelen van Japan) waren we dan eindelijk op weg naar Tokyo. De hoofdstad, Edo, de grootste stad van de wereld (met 32,8 miljoen inwoners, oftewel bijna 2x Nederland !!!)

Tokyo stelt niet teleur. Het is alles wat je er van verwacht. En meer! Van de Harajuku girls tot de neon-verlichte stadsdelen. Sushi en karaoke, manga en anime everywhere, spitsuur zoals je het nog nooit hebt gezien en mensen. Mensen, overal! Vanuit de hoogste toren van de wereld, de Tokyo Sky Tree, kun je een 360 graden view van de stad krijgen en zie je gebouwen zover als het oog rijkt. Stad tot aan de horizon. Oh ja, en de te gekste en goedkoopste dierentuin die je ooit zult bezoeken (JAPANDA`s!!). Een aanrader dus als je ooit eens naar Tokyo gaat.

Al met al was Japan gewoonweg HELEMAAL TE GEK! Het hele land is alles wat je verwacht en meer. Alles is mooi, schoon, schattig, vriendelijk, beleefd en cool. We kunnen niet wachten tot we hier weer terug kunnen komen.

Voor nu zitten we te wachten tot we eindelijk richting het vliegveld kunnen, door naar onze volgende bestemming: Nieuw Zeeland.

Na twee maanden hostels, elke keer een ander bed (soms goed, soms uhm.. niet zo goed) en dus voornamelijk alleen beton om je heen kijken we erg uit naar de prachtige natuur in Nieuw Zeeland en de vrijheid van onze eigen campervan. Van de herfst in Japan naar de lente in Nieuw Zeeland! Doei winter, dit jaar even niet :D

Tot straks, Kiwi`s!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Thea en Leo:
    28 oktober 2016
    Lieverd wat een mooi beschreven verhaal over Japan. Niet onze favoriete land maar door jou beschrijving toch weer een eyeopener om ook eens ons in Japan te verdiepen om heen te gaan.
    Goeie reis naar N Z en hopen op weer mooie plaatjes en verhalen. Geniet ervan met jullie tweetjes dat pakken ze je nooit meer af!
    Veel liefs dit keer vanuit ons Winterberg. Leo en Thea
  2. Mia:
    28 oktober 2016
    Prachtig beschreven. Wat hebben jullie het daar mooi gehad. Fijn dat jullie ons zo laten meegenieten. Het is net dat wij ook op wereldreis zijn.
    Een hele goeie vlucht en op naar Nieuw Zeeland. Benieuwd naar jullie volgende verhalen.
    Liefs van (schone) mam