Chinees, chineser, chineest

11 september 2016 - Nanjing, China

Inmiddels zijn we in Nanjing. Deze oude hoofdstad van China ligt net boven Shanghai, maar de vibes zijn al meteen zo anders! Hong Kong was zo westers dat het niet eens als China aanvoelde.

Nou is het ook niet echt China natuurlijk, dus dat kan wel kloppen. Iedereen sprak behoorlijk Engels en zo heel gek was het eten ook nog niet en bij de metro stond alles ook nog netjes in het Engels aangewezen. De weg was zo gevonden!

Shanghai is ook een gigantische metropool, en Engels konden de meesten ook wel. Hoewel het niveau al wel iets minder was lukte alles nog behoorlijk. Het eten werd ook al wat exotischer en we werden vooral veel meer aangestaard. Onegegeneerd word je op de foto gezet, aangegaapt en nagewezen. Sommigen vragen zelfs heel aardig of ze met je op de foto mogen. Je voelt je hier net een ware celebrity!

En toen gingen we naar Nanjing. Deze stad is het schoonst van de drie, maar zeker ook het 'chineest'. Ineens staat nergens meer iets in het Engels, maar alles in karakters! Nog meer karakter-oefening dus. Verder spreek ook bijna niemand meer Engels, dus alles wat je wil vragen gaat met handen, voeten en plaatjes. Een avontuur is het wel! Als je vraagt hoe je ergens heen moet, is het altijd nog de vraag of zij je begrepen hebben en je dus daadwerkelijk gaat uitkomen waar je moet zijn. Spannend!

Gelukkig wil iedereen hier wel echt zijn of haar best doen om je te helpen en zo kom je er samen altijd wel uit. Een vrouw deed zelfs haar hele winkel op slot om met ons naar de dichtsbijzijnde ATM te lopen (nadat we haar een plaatje van een ATM hadden laten zien)! Dat is pas service. Nou was het echter nog steeds niet helemaal goed gegaan, want uiteindelijk kwamen we helaas niet bij de ATM uit.. Maar het was meer dan goed bedoeld!

Het voegt iets toe aan onze ervaring van Nanjing. Natuurlijk zullen we de andere steden ook niet zo gauw vergeten (die skylines!!!), maar Nanjing heeft een plekje in ons hart veroverd. De schoonheid, zowel van de straat als van de pracht en praal, alles was minder bombastisch, de mensen, het eten...

我们爱你, 南京!(We love you, Nanjing!)

1. Torben en Sterre:
    15 september 2016
    PS
    We proberen wat meer fotootjes te plaatsen, maar dit gaat nogal lastig via de telefoon.. En de chinese computers werken niet heul erg mee ;) Maar we doen ons best!

Liefs